برای کسانی که دوست دارند رنگ، شادابی و طراوت را یک‌جا کنج آپارتمان‌شان داشته باشند، داشتن یک گلدان آزالیا ضروری است. آزالیا از جمله گیاهان بومی کشورهای شرق آسیا از جمله هندوستان است که تنوع رنگی بسیار وسیعی دارد.
برترین مجله اینترنتی ایران
مجله سیب سبز: برای کسانی که دوست دارند رنگ، شادابی و طراوت را یک‌جا کنج آپارتمان‌شان داشته باشند، داشتن یک گلدان آزالیا ضروری است. آزالیا از جمله گیاهان بومی کشورهای شرق آسیا از جمله هندوستان است که تنوع رنگی بسیار وسیعی دارد. این بوته مملو از گل‌های ریز و درشتی است که در طیف رنگ‌های سفید، کرم، صورتی، نارنجی و قرمز رشد می‌کند و جلوه‌ای بسیار بانشاط و شاداب به فضای خانه می‌بخشد.

اگرچه نگهداری از این گیاه پر گل که به گل نازنازی معروف است کمی دشوار است اما با رعایت نکات و توصیه‌هایی که با شما در میان می‌گذاریم کارتان بسیار ساده و راحت می‌شود. آبیاری و تقویت این گیاه قانون و زمانبندی خاص خود را دارد. پس اگر از جمله افرادی هستید که صبح تا شب مشغول کارید و طبق روال همیشه می‌خواهید هفته‌ای یک‌بار برای گیاه‌تان وقت بگذارید، خرید و نگهداری آزالیا را فراموش کنید.

آزالیا؛ عروس سرخ‌پوش

چطور آبیاری‌اش کنید؟

آزالیا از آن دسته گیاهانی است که اصلا میانه خوبی با خشکی ندارد. این گیاه به محض آنکه بی‌آب بماند، قهر می‌کند و ریزش برگ‌ها و گل‌هایش شروع می‌شود. گلدان آزالیا حتی در روزهای سرد پاییز و زمستان نیز نباید بدون آب و خشک بماند. باید مراقب باشید خاک این گیاه همیشه مرطوب و نمناک باشد. اگرچه این کار سختی است اما بهتر است آبی که برای آبیاری آزالیا مورد استفاده قرار می‌گیرد، بدون املاح باشد.

آب جوشیده بهترین روش برای آبیاری این گیاه است. قرار دادن بطری یا پارچ آب برای یکی، دو ساعت به ته‌نشین شدن کلر و برخی از مواد شیمیایی افزوده شده به آب کمک می‌کند. وجود املاح در آب به مرور موجب کاهش جذب مواد مغذی خاک می‌شود بنابراین شما تصور می‌کنید آب و خاک مورد نیاز گیاه را به موقع به ریشه‌های گیاه می‌رسانید اما از این موضوع غافلید که یک بی‌احتیاطی می‌تواند نتیجه زحمات‌تان را هدر دهد.

چقدر آبیاری‌اش کنید؟

دو شیوه آبیاری برای آزالیا توصیه شده است؛ یکی آنکه گلدان آزالیا را درون تشت یا سطلی پر از آب فرو ببرید تا تمامی سطح و عمق خاک خیس و مرطوب شود. قرار گرفتن در این شرایط به مدت سه تا پنج دقیقه کفایت می‌کند. بعد گلدان را از آب خارج کنید و در جایی بگذارید که آب مازاد از زهکشی ته گلدان خارج شود. اما روش دیگر آن است که گیاه را از آب سیراب کنید و به میزانی به آن آب دهید که آب از زهکشی آن خارج شود.

برای این منظور باید زیرگلدانی مناسبی در اختیار داشته باشید. هفته‌ای دو تا سه بار آبیاری برای این گیاه مناسب است اما زمان و مقدار درست آبیاری را پیش از هر چیز دمای محیط و فضایی که می‌خواهید گلدان را در آن قرار دهید، تعیین می‌کند.

آزالیا؛ عروس سرخ‌پوش

چقدر نور نیاز دارد؟

آزالیا برای حفظ زیبایی و طراوتش به نور زیادی احتیاج دارد اما این به آن معنا نیست که این گیاه را در مجاورت نور مستقیم خورشید قرار دهید. گلدان به فضایی پرنور احتیاج دارد اما باید مراقب باشید آن را کنار پنجره قرار ندهید. تابش مستقیم نور خورشید موجب سوختگی برگ‌ها و گل‌های شاداب آزالیا می‌شود. از طرفی گرمای زیاد هم سلامت این گیاه نازک و نارنجی را به خطر می‌اندازد. پس پرنورترین و خنک‌ترین کنج خانه را به آن اختصاص دهید.

بهترین دما برای آزالیا

آزالیای حساس طاقت گرما را ندارد؛ بنابراین باید به‌شدت مراقب دمای هوا باشید. بهترین درجه برای حفظ سلامتی و نشاط این گیاه 9 تا 14 درجه سانتی‌گراد است. بهترین روش برای حفظ سلامت آزالیا چک کردن روزانه دمای محیط است چراکه دمای کمتر از 10 درجه و دمای بیشتر از 15 درجه سلامت گیاه را به خطر می‌اندازد و روی گلدهی گیاه تاثیر می‌گذارد؛حتی استمرار این روند می‌تواند به خشکی و مرگ تدریجی گیاه منتهی شود.

آزالیا؛ عروس سرخ‌پوش

بهترین غذا برای آزالیا کدام است؟

خاکی که برای آزالیا استفاده می‌کنید مخلوطی از خاک برگ کاج، خاک پیت ماس و کود دامی است. البته میزان ترکیب آن را باید با مشورت کارشناس تعیین  کنید. مهم‌ترین موضوعی که درباره خاک آزالیا باید رعایت کنید، میزان اسیدیته و قلیایی بودن خاک است. ایجاد تعادل بین این دو بسیار مهم است چراکه افزایش درصد قلیایی بودن خاک می‌تواند سلامت و طول عمر گیاه را تحت تاثیر قرار دهد.

یکی از روش‌های ساده برای حفظ اسیدیته خاک گلدان افزودن یک قاشق سرکه به آب مورد نیاز گیاه است. بهترین فرصت برای این کار فصل تابستان است. ابتلا به انواع قارچ‌ها نیز از دیگر عواملی است که آزالیا را تحت فشار می‌گذارد و به رشد لکه‌های زرد رنگ و قهوه‌ای رنگ روی برگ‌ها منتهی می‌شود. با مشاهده هر یک از این آفت‌ها خیلی سریع با کارشناس مشورت کنید و برای درمان گیاه دست به کار شوید.

آفت‌هایی که آزالیا را می‌کشد

یکی از آفت‌هایی که موجب زرد شدن برگ‌ها و خشک شدن گلبرگ‌های آزالیا می‌شود شپشک آردی است. اگر برگ‌ها یا گلبرگ‌های گیاه به این آفت مبتلا شود برگ‌ها حالتی آرداندود به خود می‌گیرد. علاوه بر این آفت، مگس سفید هم از جمله حشراتی است که می‌تواند بیماری را به آزالیا منتقل کند و موجب ریزش برگ‌ها و گلبرگ‌های آزالیا می‌شود.
علاوه بر این پوسیدگی ریشه هم از جمله بیماری‌های محتمل برای آزالیاست که ارتباط مستقیمی با شیوه آبیاری گیاه دارد. اگر به هنگام آبیاری زهکشی مناسبی در انتهای گلدان‌ها وجود نداشته باشد، ساقه‌های گیاه به‌شدت در معرض پوسیدگی قرار می‌گیرند.

آزالیا؛ عروس سرخ‌پوش

همه راه‌های قلمه زدن

بهترین زمان برای ازدیاد آزالیا اواخر بهار تا اواسط تابستان است. اگر می‌خواهید خودتان این کار را انجام دهید، نیاز به یک چاقوی بسیار تیز دارید تا قلمه‌ها را به‌راحتی از گیاه جدا کنید. ساقه‌ها را بعد از جدا کردن درون کمپوست بگذارید و آن را آبیاری کنید به حدی که خاک مرطوب باشد و گیاه به سرعت ریشه کند. اندازه قلمه‌ها بهتر است 10 سانتی‌متر باشد که بتوانید هنگام کاشت گیاه دو تا سه سانتی‌متر آن را درون خاک فروکنید.

گلدانی را که قلمه‌ها در آن قرار گرفته باید در محیط خنک قرار دهید. دمای هفت تا 9 درجه در این شرایط ایده‌آل است. با ریشه کردن قلمه‌ها بعد از دو هفته می‌توانید با مشورت کارشناس برای تقویت قلمه‌ها و کوددهی به آنها اقدام کنید.

قبل از خرید آزالیا باید بدانید

اگر برای خرید آزالیای حساس و نازک نارنجی هنوز هم انگیزه دارید و می‌خواهید یکی از این گل‌های زیبا و خوش آب و رنگ را به جمع گیاهان آپارتمانی‌تان اضافه کنید این نکات را بخوانید:

آزالیا؛ عروس سرخ‌پوش

• هنگام خرید سعی کنید سراغ گلدان‌هایی بروید که غنچه‌هایش هنوز باز نشده‌ اما در آستانه باز شدن هستند. اگر غنچه‌ها در آب و هوای محیط خانه شما بازشوند ماندگاری بیشتری خواهند داشت.

• اگر سرمایی هستید و دمای خانه‌تان معمولا از 15 درجه سانتی‌گراد بیشتر است بهتر است خرید این گیاه را فراموش کنید.

• هر دو هفته یک‌بار برای تقویت خاک گیاه و رشد بهتر ریشه‌ها و ساقه گیاه آن را با کودهای مایع و مناسب تقویت کنید.

• هنگام خرید شیوه‌های هرس کردن این گیاه را یاد بگیرید چراکه بوته آزالیا اگرچه هنگام خرید کوچک است اما می‌تواند تا ارتفاع یک متر و یک متر و نیم رشد کند.

• پیش از خرید به خوبی درباره شیوه نگهداری و مراقبت از آزالیا تحقیق کنید. بسیاری از افراد به دلیل رعایت نکردن نکات لازم برای آبیاری، نوردهی و تقویت گیاه در مدت زمانی کمتر از یک ماه گیاه‌شان را دچار بیماری و خشکی می‌کنند.