خدا هست

ساخت جاکلیدی (معرق)






 

لوازم مورد نیاز:
 

1- کمان اره
2- تیغ اره مویی مخصوص چوب
3- طرح
4- سه لایی
5- چکش سبک
6- میخ کش
7- میخ سایه
8- چسب چوب
9- چسب شیشه ای و کاغذی پهن
10- سنباده نرم و زبر
11- پیشکار
12- تیزک
معرق یعنی کنار هم قرار دادن قطعات (معرق چوب، معرق کاشی، معرق آینه و غیره)

 

 

 

 

نکته:
 

چون این طرح برای جاکلیدی استفاده می شود، باید از قسمت پایین طرح به عرض 5 سانتی متر و متناسب با طول طرح بعلاوه 6 سانتی متر اضافه کنید تا برای قلاب کلید جای کافی باشد.
1- ابتدا طرح مورد نظر را به وسیله ی چسب فوری روی تخته سه لایی می چسبانید (برای الگوسازی). طرح آماده شده را به کمک کمان اره به قطعات مختلف ببرید.

نکته:
 

هنگام استفاده از کمان اره حتماً باید دقت کرد که کمان آن به حالت افقی و به فاصله ی 1 تا 2 سانتی متر تا کیف قرار بگیرد و تیغه ی آن با تخته ی پیشکار زاویه ی 90 درجه تشکیل بدهد.
دقت داشته باشید تا افتادن کمان اره از روی میز به روی زمین باعث می شود که کمان اره تاب بردارد.
2- مجموعه قطعه های خرد شده را بر اساس طرح سرجای خود قرار داده و به وسیله ی میخ سایه روی یک تخته سه لایی نصب کنید. تخته سه لایی دوم زیر کار محسوب می شود. هر دو تا تخته سه لایی متناسب با اندازه طرح باید یک اندازه باشد.
3- هر یک از قطعه های خرد شده را که شامل قسمتی از زمینه و تخته است با برداشتن میخ سایه از روی زیر کار جدا کرده و روی پیش کار قرار دهید و خطوط مربوط به قسمت ها را دور بری کنید.

نکته:
 

پیشکار، قطعه چوب مستطیل شکل است. به طول 20 سانتی متر و عرض 10 سانتی متر که یک طرف عرض آن به لبه ی میز نصب می شود (از طریق چسباندن با پیچ دستی) در میان طرف دیگر، شیاری به طول تقریبی 4 سانتی متر ، عرض 1 سانتی متر وجود دارد، این تخته معلق به لبه ی میز متصل شده و از آن برای خرد کردن و دوربری نقش های چوبی استفاده می گردد.
4- مجدداً زمینه را روی زیر کار فیکس کنید و قسمت های طرح را متناسب با رنگی که می خواهید به قطعات کوچک تر تقسیم کنید. از این قطعات به عنوان الگو استفاده کنید(ضخامت چوب های مورد استفاده در معرق 2 الی 3 میلی متر است.)
5- روی چوب رنگی را به وسیله ی چسب کاغذی می پوشانید و بعد با مقدار کمی چسب چوب الگو را روی چوب رنگی می چسبانید و اجازه دهید تا خشک شود. سپس دوربری کنید.

نکته:
 

طریقه ی درست دوربری این است که کسانی که راست دست هستند باید موافق عقربه های ساعت حرکت کنند و چپ دست ها مخالف عقربه های ساعت دوربری کنند. این کار باعث می شود که راه دید بهتری داشته باشید و هنگام بریدن از الگوی خورده نشود و الگو و قطعه اصلی به یک اندازه باشند.
6- الگو را به وسیله تیزک از قطعه اصلی (چوب رنگی )جدا کرده و چسب کاغذی را نیز جدا کنید.
7- هر یک از قطعه های بریده شده را سنباده کنید(ابتدا زبر و سپس نرم ). این کار را تا زمانی انجام دهید که سطح و گوشه های کار صاف و یکنواخت باشد و هیچ اثری از اره روی آن نباشد.
8- چون این کار را تا مرحله ی انتهایی خودتان انجام می دهید و نیازی به کارگاه رنگ کاری ندارید باید سنباده زدن را خودتان انجام دهید. دراین مرحله قطعه رنگی بریده سده و سنباده شده را با چسب چوب که بعد از خشک شدن شفاف باشد سر جای خود روی زیر کار بچسبانید.
9-هم زمان چند قطعه را با هم از زیر کار بلند نکنید . این کار باعث می شود که نظم کاربه هم خورد و باعث گم شدن تکه ها شود. اگر قطعه از کار به دلیل برش نادرست خراب شود یا گم شود می توان آن را قالب گیری کرد به این صورت که قطعات اطراف قطعه ی گم شده را سر جای قرار دهید و مرتب کنیدو فضای خالی قطعه گم شده را با چسب شیشه ای می پوشانید و دور تا دور قطعه گم شده را به وسیله ی خودکار قالب گیری خط بیاندازید . چسب را روی کار برداشته و روی چوب رنگی مورد نظر بچسبانید و برش بزنید.
10- قسمتی را که برای قلاب جا کلیدی به طرح اضافه کرده اید را از چوب دلخواه (متناسب با رنگ بندی طرح) برش زده و به انتهای طرح روی زیر کار اضافه کنید.
11- در این قسمت برای پوشاندن درز دو قسمت می توان پرنده را روی درز قرار داده و یا این که به طرح قسمت دیگر اضافه کرد مانند ظرف میوه.

نکته:
 

برای صورت و دست می توان از چوب انجیر بی رگه استفاده کرد که رنگ پوست بدن دارد. صورت را می توان نقاشی کرد.
12- برای برش گل ها و برگ ها نیازی به الگو نیست بلکه می توان از نمونه یک گل و برگ به تعداد زیاد روی چوب رنگی کشید وبرش زد و درانتها آن ها را کنار هم چید، به طوری که هیچ جای خالی نباشد.
13- نکته دست خاتون را می توان برش های مکرر شکل سبزه را به قطعه چوب داد. یا این که از طریق نقاشی خط انداخت که به این کار قلم زنی می گویند.

نکته:
 

به غیر از چوب می توان از فلز (مس، برنج، آلومینیوم) خاتم، صرف مصنوعی و طبیعی، چرم و ... استفاده کرد. برای نصب قلاب ها می توان با دریل و مته مناسب سوراخ کرد و قلاب را داخل چوب پیچاند. دور تا دور کار را (زمینه کار که طرح روی آن اجرا نشده) ببرید.

مرحله ی پایانی
 

بعد از این مرحله سنباده کاری و چسباندن انجام شد سیلر یا روغن جلا را به وسیله قلم مو روی سطح کار بمالید. به صورت رفت و برگشت تا تمام فضاها پر شود. این کار باعث براق شدن کار و در نهایت زیبایی کار می شود ولی نکته ی قابل توجه در هر تابلوی معرق این است که باید طرح متناسب و همچنین چوب ها در رنگ های مناسبی را استفاده کنید تا تابلوهای زیبایی داشته باشید.

 

 

 

 

 

( معرق)

ساخت جاکلیدی

۹۵/۰۳/۰۹ موافقین ۰ مخالفین ۰
هدایت ال.....

نظرات (۱)

سیّد محمّد جعاوله
عالی بود
ممنون
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">