آموزش معرق [ سرمه گیری | تصویری ]



با توجه به نتایج نظرسنجی و نظراتی که دوستان دادند سعی دارم  به بخش آموزش وبلاگ کمی پر و بال بدم ، البته باید گفت که معرق مثل اکثر هنرها ، تئوریک نیست و با توجه به بعد عملی و تجربی که داره نمیشه به این راحتی ها تئوریزه کرد ولی با این حال سعی میکنم آموزش هایی رو قرار بدم که کاملا کاربردی و تجربی هستند . برای این پست هم عنوان سرمه گیری رو انتخاب کردم .
همانطور که می دونیم معرق از تکه های چوب دور بری شده که بصورت پازل کنار هم قرار می گیرند درست شده ، بنابراین وقتی یکی از تکه های پازل گم یا نابود بشه ، پازل ناقصی خواهیم داشت که برای رفع این نقص از سرمه گیری بهره می گیریم  . تو این روش در واقع برای پر کردن جای خالی قطعه از قطعات کناری اون کمک می گیریم .

برای شروع نیاز به یک مداد با HB معمولی و کمی چسب شیشه ای داریم ، از همین چسبهای معمولی که برای جلد کردن کتاب استفاده میکنیم ، البته اگه پنج سانتی باشه بهتره .


فرض کنید قطعه ای که تو تصویر زیر می بینید گم شده . ابتدا باید لبه های کار رو کمی تمیز کنید تا گردو غبار و پلیسه های چوب تمیز بشه .

حالا با نوک مداد(  توصیه میکنم کمی بلند تر تیز شده باشه) لبه های اطراف اون قطعه ی گم شده رو خیلی نرم سیاه می کنیم . مثل سرمه کشیدن دور چشم . سعی کنید نوک مداد به سمت لبه ی داخلی مایل باشه .

بعد از سیاه کردن اطراف قطعه (سرمه کشی) ، خیلی ملایم فوت کنید تا کربن اضافه لبه کار محو بشه ، برای مرحله ی بعد کار هم چسب رو در اندازه ی کمی بزرگ تر از فطعه ی گم شده روی اون بچسبانید . دقت کنید موقع چسباندن چسب چروک نشه . چسب رو خیلی ملایم لمس میکنیم تا کربن مداد رو بهتر به خودش بگیره .

برای مرحله ی آخر هم چسب رو خیلی آروم جدا  کنید  و  روی چوب مورد نظر بچسبونید .در انتها هم از روی خط راهنمایی که کربن مداد نشون میده برش کنید ( نکته مهم : برش باید از قسمت داخلی خط راهنما صورت بگیره یا اینکه از تیغه اره سایز درشت استفاده کنید و از روی خط برش بزنید . )