گوناگون.آموزشی.گیاه.معرق

...خدا هست...
گوناگون.آموزشی.گیاه.معرق

مذهبی.گوناگون.آموزشی.گیاه.عکس.دانلود.معرق

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
  • ۲۶ فروردين ۹۷، ۱۷:۱۸ - مهسا جون
    :)
نویسندگان

۳۰۴ مطلب توسط «هدایت ال.....» ثبت شده است

قانون ارشمیدس

 

قانون ارشمیدس یا شناوری بیان می کند که به جسم شناور در سیال نیرویی به سمت نقاط کم فشار سیال برابر با وزن سیال جابجا شده وارد می شود. برای مثال هنگامی که یک جعبه چوبی وارد یک ظرف آب (در میدان گرانشی) می شود، از سمت سیال به جسم نیرو وارد می شود. در این مقاله، ابتدا به اثبات این قانون (به زبان ساده) اشاره می شود و سپس یه بررسی نقطه اثر نیروی شناوری پرداخته خواهد شد.

اثبات قانون ارشمیدس

این قانون را می توان در حالت کلی اثبات کرد و تعمیم داد ولی در این جا تنها یک مورد خاص مورد بررسی قرار می گیرد. فرض کنید یک جسم استوانه ای شکل با چگالی معلوم در یک سیال قرار دارد. علاوه بر نیروی وزن، به این استوانه از هر وجه نیرویی برابر با فشار سیال در آن نقطه وارد می شود. با جمع برداری این نیروی های حاصل از فشار اندازه نیروی شناوری بدست می آید. واضح است که به علت تقارن نیرو های وارد شده از طرف سیال به سطح جانبی استوانه یکدیگر را خنثی می کنند پس کافی است تنها نیرو های سطوح بالایی و پایینی استوانه بررسی شوند. برای این کار ابتدا لازم است که فشار ها محاسبه شوند:

        

و از آنجایی که فشار برابر با نیرو بر واحد سطح است، نیرو ها نیز محاسبه می شوند:

                         

و سپس برآیند آن‌ها به دست می‌آید:

                                                   

مقدار به دست آمده نشان می دهد که نیرویی برابر با وزن سیال به جسم مفروض وارد می شود. پس می توان نتیجه گرفت که هرقدر حجم جسمی که در سیال قرار دارد بیشتر باشد، نیروی بیشتری به آن وارد می شود. اثبات حالت کلی این روابط را می توانید در کتاب «مکانیک شاره ها» نوشته «دکتر آقا محمدی» بخوانید.

 نقطه اثر نیروی ارشمیدس

نقطه اثر این نیرو در واقع همان مرکز جرم سیال جابجا شده است؛ یعنی با فرض همگن بودن سیال، هنگامی که یک مکعب داخل سیال قرار می گیرد، اثر نیروی ارشمیدس دقیقاً به مرکز آن وارد می شود. حال اگر مرکز جرم جسمی که داخل سیال قرار می گیرد با مرکز جرم سیال انتقال یافته یا همان نقطه اثر نیروی شناوری برابر نباشد، به علت ایجاد گشتاور جسم شروع به چرخش می کند تا زمانی که نقطه اثر نیرو شناوری و مرکز جرم دقیقاً زیر یک دیگر (در امتداد میدان گرانشی) قرار بگیرند.

 

۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ تیر ۹۷ ، ۱۲:۴۲
هدایت ال.....

تست هوش: مقایسه مساحت های رنگی

دو مربع مساوی داریم. هر کدام از این مربع ها را به مربع های کوچکتری تقسیم و تعدادی از آنها را رنگ کرده ایم.

 

 تست هوش جدید, تست هوش تصویری با جواب

تست هوش تصویری با جواب

 

آیا می توانید بگویید مساحت بخش رنگی در کدام مربع بیشتر است؟ آیا می توانید برای پاسخ خود دلیل هم بیاورید؟

↓↓↓↓

↓↓↓↓

↓↓↓↓

↓↓↓↓

↓↓↓↓

↓↓↓↓

↓↓↓↓

↓↓↓↓

↓↓↓↓

↓↓↓↓

↓↓↓↓

↓↓↓↓

↓↓↓↓

↓↓↓↓

↓↓↓↓

↓↓↓↓

↓↓↓↓

↓↓↓↓

↓↓↓↓

↓↓↓↓

↓↓↓↓

↓↓↓↓

↓↓↓↓

↓↓↓↓

↓↓↓↓

 

پاسخ تست هوش مقایسه مساحت های رنگی:

مساحت قسمت آبی رنگ بیشتر است.

طبق صورت سوال، مساحت دو مربع برابر است. با فرض اینکه مساحت هر دو را واحد بگیریم خواهیم داشت:

مساحت بخش آبی رنگ: پنج قسمت از نُه قسمت (5/9) که برابر 0.56 خواهد بود.

مساحت بخش سبز رنگ: سیزده قسمت از بیست و پنج قسمت (13/25) که برابر 0.52 خواهد بود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۰:۳۲
هدایت ال.....

✅ گاهی در بازی فرزندت را شکست بده

فرزندت را شکست بده

دوست داشتنی ترین هدیه ای که والدین می توانند به فرزندان خود هدیه دهند این است که در ارتباط تربیتی خود با آنها فرصتی ایجاد کنند تا فرزندانی مسئول، همیار و متکی به خود پرورش دهند. گاهی والدین به خاطر دلسوزی و علاقه، فقط به دنبال این هستند که کودکشان همواره برنده باشد؛ اما این ویژگی "همیشه پیروز بودن" چه عواقبی خواهد داشت؟

رعنا کودکی نق نقو و لجوج است. علی رغم توانایی های هنری زیادی که در زمینه نقاشی و حتی بازی های خلاق دارد، در مواجهه با هر شکستی به شدت گریه می کند، جیغ می زند و حتی کلمات رکیک بر زبان می آورد.
او آن قدر این رفتارها را در برابر هر شکستی انجام می دهد تا مادرش بالاخره از کوره در رفته و او را تنبیه کند.
متاسفانه رعنا به همین شکل در حال بزرگ شدن است و مادرش هنوز نتوانسته به او بیاموزد که شکست هم جزیی از جریان زندگی است....
البته فریبنده این است که گوش به فرمان فرزندان باشیم، برایشان دلسوزی کنیم و هر جا لازم شد سریع دست به کار شویم و کمکشان کنیم تا اوقاتشان مکدر نشود و از همه مهم‌تر مانند مادر رعنا دائما تنش و بداخلاقی تحمل نکنیم.

شاید وقتی بتوانیم یک جنجال و بداخلاقی بزرگ را سریع جمع و جور کنیم بسیار احساس موفقیت کرده و تصور کنیم که آن قدر فرزندمان و روحیتاتش را می شناسیم که سریع می توانیم واکنش سنجیده و گزیده ارایه دهیم.

اما اشتباه نکنید. بهترین هدیه ای که والدین می توانند به فرزندان خود ارایه دهند این است که با ارایه جسارت و ارتباط مثبت، اطمینان آنها را پایه گذاری کرده و با اتخاذ صبر و شکیبایی هر چه بیشتر، به زیر و بم های پدر و مادر بودن خود کمک کنند.

به نمایش گذاشتن بی لیاقتی

برخی از کودکان وقتی با مشکلی مواجه می شوند، اولین واکنشی که از خود نشان می دهند، به نمایش گذاشتن بی لیاقتی است. البته به نظر می رسد این کودکان، کودکانی مایوس و دلسرد هستند و کوشش می‌کنند کاری کنند تا سایرین توقعی از آنها نداشته باشند. امکان دارد این دست کودکان در حیطه های مختلف و یا در حیطه ای خاص این سبک از رفتار را از خود نشان دهند.

اما نکته مهم اینجاست که نوع واکنش والدین به این سبک رفتاری کودک بسیار مهم است. برای مثال اگر والدین هم زود مایوس شده و تسلیم شوند(یعنی به سرعت مسئولیت کودک را خودشان بر عهده بگیرند) کودک نیز یاد می گیرد که یا پاسخ انفعالی دهد و یا اینکه اصلا پاسخی ندهد. در مقابل به والدین توصیه می شود که در مواجهه با کودکی این چنینی، از سرزنش و نکوهش خودداری کرده و در مقابل بر نقاط مثبت و توانمندی های هر چند کوچک و کم اهمیت وی تمرکز کرده و آن را گوشزد کنند.

شیفتگان موفقیت

پیروزی و موفقیت، دلخواه همه انسان‌ها در هر سن و جنسیتی است. همه ما دوست داریم همیشه در صدر باشیم و اوضاع و امور وفق مرادمان باشد. اما واقعیت زندگی این طور نیست. شکست و پیروزی جنبه‌های مختلف و طبیعی زندگی ما انسان‌ها هستند و کنار آمدن با شکست‌ها و دوباره مستحکم ایستادن جز تعالیم و آموزش‌های مهمی است که همه والدین باید به آن توجه خاص داشته باشند.

اما متاسفانه رفتار برخی از والدین به گونه ای است که فقط ترغیب کننده موفقیت و صدر نشینی در فرزندانشان بوده و طبیعی است که کودکی با این روحیه، وقتی با کوچکترین عدم موقیتی مواجه می شود یا دلسرد می شود و یا واکنشهای عصبی جدی از خود نشان می دهد.

فرزندان ما از سنین پایین باید بیاموزند که قبول شکست نشانه ضعف نیست و هر رقابتی که برنده دارد طبعاً بازنده‌هایی نیز خواهد داشت. آموزش شکست خوردن و روبه رو شدن با آن یکی از مهم ترین رسالت‌های پدر و مادری است. اندوخته ای که تا پایان عمر همراه آنها خواهد بود و قطعاً راه های رسیدن به موفقیت های بزرگ تر را برای کودکان ما هموار خواهد کرد.

اگر تا به این مرحله از باور رسیده اید به شما این اطمینان را می دهیم که نیمی از راه را طی کرده اید. اگر می بینید فرزندتان مانند رعنای ماجرای ما با مشاهده هر شکست کوچکی کل فضای خانه را پر تنش می کند و یا زود سرد و مستاصل می شود و دست از تلاش بر می دارد و یا شروع به نمایش بی لیاقتی می کند، این نکته را حتما مد نظر داشته باشید و سعی در اجرای آن داشته باشید. به خاطر داشته باشید لازم نیست برای فرزندتان یک سخنرانی مفصل درباره ضرورتِ شکست ترتیب بدهید درعوض بهتر است مراقب پیام‎هایی باشید که فرزندتان درباره موفقیت و شکست در خانه دریافت می‌کند:

- کودک شما باید دلگرم شود، نه آنکه برای رسیدن به سر حد کمال مرتبا ترغیبش کنید

- وقتی ما سعی می‌کنیم بهتر و بالاتر از بقیه باشیم، ناخواسته این پیام را به فرزندمان می دهیم که به جای ارزش قایل شدن برای دیگران، به خودبزرگ بینی و بالابردن وجهه شخصی خود علاقمند هستیم.

- سعی کنید در برابر دیدگان فرزندتان به دیگران کمک کنید نه اینکه همواره خود را  برتر و بالاتر از دیگران بدانید.

- مراقب باشید در مراودات روزمره تان، میل به مفید بودن را مهمتر از تمایل به پیشرفت شخصی نشان دهید. وقتی بر خود برتر بینی اصرار داشته باشید یعنی ترس مستمر از اشتباه کردن دارید و این پیامی است که کودکان ما خیلی خوب درک می کنند.

- در زندگی عادی و روزمره تان سعی کنید نشان دهید که اشتباهات می تواند عاملی در جهت کمک به یادگیری باشد. آنها شکست نیستند

- اگر دائما پیش بینی خطر اشتباه کنید، اطمینان داشته باشید که در برابر خطاها آسیب پذیرتر خواهید بود. این یعنی اشتباهات خطرناک هستند و نباید مرتکب شد و این پیام منفی است که فرزند شما دایما آن را از جانب شما دریافت می کند.

- به فرزندتان در عمل نشان دهید که اشتباه کردن اجتناب ناپذیر ودر بسیاری از حالات کم اهمیت تر از آن است که فرد بعد از ارتکاب اشتباه تصور می کند.

آموزش شکست در غالب بازی

اجازه دهید فرزندتان در بازی ها، شکست را تجربه کند. شکست کودکان در محیط امن خانواده موجب می‌شود او بفهمد حتی وقتی شکست می خورد، شما او را دوست دارید و برایش ارزش قائل هستید؛ لذا سعی کنید در بازی‌های رقابتی با فرزندتان گاهی ببرید، گاهی ببازید و گاهی هم مساوی کنید.

مواجهه با شکست را به فرزندتان بیاموزید

 وقتی در یک بازی رقابتی فرزندتان شکست خورد ،برای غم و ناراحتی وی ارزش قائل شوید: "می‌دونم از شکستت غمگین شدی، اگر دوست داری می تونی گریه کنی و ..!". 
سپس درباره جنبه‌های جذاب بازی با هم صحبت کنید. به او کمک کنید تا راه‌هایی را پیشنهاد دهد که اگر انجام می داد، منجر به موفقیتش می شد و سپس در ادامه سعی کنید  زمان‌هایی را که به موفقیت رسیده به ‌یادش بیاورید .

هرگز فرزندتان را مقایسه نکنید

البته همه والدین می دانند که مقایسه کردن فرزند با دیگران عملی اشتباه است اما یا آن را عملی نمی کنند یا ناخواسته باز هم عمل مقایسه را مرتکب می شوند. گاهی ما والدین در هنگام بروز شکست قصد دلداری به فرزندمان را داریم اما در حقیقت در حال مقایسه کردن وی با دیگران هستیم
مثلا: دوستای دیگت تجربه زیادی داشتن ولی تو تازه کار بودی"

تو از بقیه کوچک تر و ضعیف تر بودی پس طبیعی بود نتونی برنده بشی " و ..

این دست جملات شاید در ظاهر مقایسه ای نباشد ولی در حقیقت تضعیف کننده اعتماد به نفس فرزندان شده و موجبات هراس آنها از شکست را فراهم می آورد

الگوی خوبی برای فرزندتان باشید

مانند یک الگوی واقعی در برابر فرزندتان عمل کنید. مثلا وقتی دچار شکست شدید بگویید: من باختم اما واقعا بازی جالب و دوست داشتنی بود"

وقتی فرزندتان تقلب می کند

خیلی اوقات فرزندان برای کسب موفقیت دست به تقلب می زنند. در این دست شرایط هرگز مچگیری نکنید؛ بلکه اولا سعی کرده اطمینان حاصل کنید که فرزندتان قاعده بازی را خوب بلد است؛ برای این منظور مراحل بازی را دقیق برای وی تشریح کنید. با این اقدام هم روش بازی را به وی یاد داده اید و هم به طور تلویحی به فرزندتان نشان داده اید که از رفتار وی آگاهی کافی دارید.

با رعایت همین چند نکته ساده می توانید  نحوه مواجهه با ناکامی و شکست را به‌طور عملی به فرزندتان بیاموزید . نکته مهم دیگر این است که یادگرفتنِ شکست خوردن به زمان، تمرین و بلوغ نیاز دارد، پس عجله نکنید.

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۳ ارديبهشت ۹۷ ، ۰۹:۰۵
هدایت ال.....

قرارداد ۱۹۲۱ , روستای فیروزه را به ایران بازگردانید

قوچانی / طبق فصل سوم قرارداد ۱۹۲۱ قرار بوده این روستا که ساکنانش کردهای شمال خراسان هستن به ایران دوباره برگرده ( این روستا در قراردا آخال جدا شده بود ) اما انگار اصلا این قضیه فراموش شده و مسئولان و حتی مردم ایران هم کلا فیروزه و قرارداد ۱۹۲۱ رو فراموش کردن ‼؟؟؟

چرا باید روستای آبا و اجدادی ایرانیان در اشغال ترکمنستان باشه ؟
چرا در حالیکه معاهده بین المللی ۱۹۲۱ بر حاکمیت ایران بر روستای فیروزه تصریح کرده هیچ اقدامی برای بازگشت این روستا نمی شود؟
چرا ترکمنستان رو برای اجرای قرارداد ۱۹۲۱ و بازگشت فیروزه به دامان وطن تحت فشار قرار نمی دهیم ؟
چرا فیروزه و مردمانش رو فراموش کردیم ؟
چرا به قسم خود در دفاع از تمامیت ارضی ایران عمل نمی کنیم ؟

روستای فیروزه

روستای فیروزه

متن قرارداد ۱۹۲۱ ایران و شوروی از سایت ویکی‌پدیا ، دانشنامهٔ آزاد

قرارداد (ژانویه ۱۹۲۱) مربوط به مسائل ارضی، مالی، اقتصادی، نظامی و سیاسی بین ایران و شوروی.

دولت ایران تصمیم گرفت که با همسایه شمالی خود به مذاکره بپردازد. یک هیأت ایرانی به مسکو رفت. مذاکرات به نتیجه رسید (ژانویه ۱۹۲۱).

حسین مکی در تاریخ بیست ساله ایران در مورد قرارداد ایران و شوروی می‌نویسد:

این قرارداد نشانگر موفقیت مشاورالملک و مهارت و کاردانی نمایندگان شوروی است که در این موقعیت بحرانی ایران، بی نظری خود را در برابر خودخواهی انگلیس قرار دادند.

متن قرارداد ۱۹۲۱ ایران و شوروی

هشتم حوت ۱۲۹۹ هجری مطابق ۲۶ فوریه۱۹۲۱ میلادی

چون دولت ایران از یکطرف و دولت جمهوری اتحادی اشتراکی شوروی روسیه از طرف دیگر نهایت درجه مایل بودند که روابط محکم و حسنه همجواری و برادری در آتیه مابین ملتین ایران و روس برقرار باشد لهذا مصمم شدند که داخل مذاکره در این باب شده و برای این مقصود اشخاص ذیل را وکلای مختار خود نمودند:

از طرف دولت ایران: علیقلی خان مشاورالممالک

از طرف دولت جمهوری اتحادی اشتراکی شوروی روسیه: که ارکی واسیلیویچ چیچرین و لومیخائیلویچ کاراخان وکلای مختار پس از ارائه اعتبارنامه‌های خود که موافق قاعده و ترتیبات مقتضیه بوده در آنچه ذیلاً ذکر می‌شود توافق نظر حاصل نمودند.

  • فصل اول

دولت شوروی روسیه مطابق بیانیه‌های خود راجع به مبانی سیاست روسیه نسبت به ملت ایران مندرجه در مراسلات ۱۴ یانوار ۱۹۱۸ و ۲۶ ایون ۱۹۱۹ یک مرتبه دیگر رسماً اعلان می‌نماید که از سیاست جابرانه که دولت‌های مستعمراتی روسیه که به اراده کارگران و دهاقین این مملکت سرنگون شدند نسبت به ایران تعقیب می‌نمودند قطعاً صرف نظر می‌نماید. نظر به آنچه گفته شد و با اشتیاق به این که ملت ایران مستقل و سعادتمند شده و بتوانند آزادانه در دارایی خود تصرفات لازمه را بنماید دولت شوروی روسیه تمام معاهدات و مقاولات و قراردادها را که دولت تزاری روسیه با ایران منعقد نموده و حقوق ملت ایران را تضییع می‌نمود ملغی و از درجه اعتبار ساقط شده اعلان می‌نماید.

  • فصل دوم

دولت شوروی روسیه از سیاست دولت‌های روسیه تزاری که بدون رضایت ملل آسیا و به بهانه تامین استقلال ملل مزبوره با سایر ممالک اروپا در باب مشرق معاهداتی منعقد می‌نمودند که بالانتیجه منجر به استملاک آن می‌گردد اظهار تنفر می‌نماید، این سیاست جنایت کارانه را که نه تنها استقلال ممالک آسیا را منهدم می‌نمود بلکه ملل زنده شرق را طعمه حرص غارتگران اروپایی و تعدیات مرتب آنها قرار می‌داد دولت شوروی روسیه بدون هیچ شرطی نفی می‌نماید. نظر به آنچه گفته شد و مطابق اصول مذکوره در فصل اول و چهارم این معاهده دولت شوروی روسیه استنکاف خود را از مشارکت در هر نوع اقدامی که منجر به تضعیف و محفوظ نماندن سیادت ایران بشود اعلان نموده و کلیه معاهدات و قراردادهایی را که دولت سابق روسیه با ممالک ثالثی به ضرر ایران و راجع به آن منعقد نموده‌است ملغی و از درجه اعتبار ساقط می‌داند.

  • فصل سوم

دولتین معظمتین متعاهدتین رضایت می‌دهند که سرحد مابین ایران و روسیه را مطابق تعیین کمیسیون سرحدی ۱۸۸۱ تصدیق و رعایت نمایند؛ ضمناً به واسطه عدم میلی که دولت شوروی روسیه از استفاده از ثمره سیاست غاصبانه دولت تزاری سابق روسیه دارد از انتفاع از جزائر آشوراده و جزائر دیگری که در سواحل ولایت استرآباد ایران واقع می‌باشند، صرف نظر کرده و همچنین قریه فیروزه را با اراضی مجاوره آن که مطابق قرارداد ۲۸ مای ۱۸۹۳ از طرف ایران به روسیه انتقال داده شده‌است به ایران مسترد می‌دارد. دولت ایران از طرف خود رضایت می‌دهد که شهر سرخس معروف به سرخس روس یا سرخس کهنه با اراضی مجاور آن که منتهی به رودخانه سرخس می‌شود در تصرف روسیه باقی بماند. طرفین معظمین متعاهدین با حقوق مساوی از رودخانه اترک و سایر رودخانه‌ها و آب‌های سرحدی بهره مند خواهند شد و ضمناً برای تنظیم قطعی مساله انتفاع از آب‌های سرحدی و برای حل کلیه مسایل متنازع فیهای سرحدی و اراضی یک کمیسیون مرکب از نمایندگان ایران و روسیه معین خواهد شد.

  • فصل چهارم

با تصدیق اینکه هر یک از ملل حق دارد مقدرات سیاسی خود را بلامانع و آزادانه حل نماید هر یک از طرفین متعاهدتین از مداخله در امور داخلی طرف مقابل صرف نظر کرده و جدا خودداری خواهد نمود.

  • فصل پنجم

طرفین معظمتین متعاهدتین تقبل می‌نمایند که: (۱) از ترکیب و یا توقف تشکیلات و یا دستجات (گروپ‌ها) به هر اسم که نامیده شوند و یا اشخاص منفرد که مقصود تشکیلات و اشخاص مزبوره مبارزه با ایران و روسیه و همچنین با ممالک متحده با روسیه باشد در خاک خود ممانعت نمایند و همچنین از گرفتن افراد قشونی و یا تجهیزات نفرات برای صفوف قشون و یا قواء مسلحه تشکیلات مزبوره در خاک خود ممانعت نمایند. (۲) به کلیه ممالک و یا تشکیلات قطع . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

مشاهده متن کامل قرارداد ایران و شوروی ۱۹۲۱

۲ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۲۶ فروردين ۹۷ ، ۱۲:۵۳
هدایت ال.....
۴ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۴ فروردين ۹۷ ، ۱۲:۰۵
هدایت ال.....
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ فروردين ۹۷ ، ۱۰:۰۱
هدایت ال.....
۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ اسفند ۹۶ ، ۱۰:۲۰
هدایت ال.....