style="font-size: 9pt"> .

بایگانی آبان ۱۳۹۵ :: مذهبی.گوناگون.آموزشی.گیاه.عکس.دانلود.معرق

مذهبی.گوناگون.آموزشی.گیاه.عکس.دانلود.معرق

...خدا هست...
مذهبی.گوناگون.آموزشی.گیاه.عکس.دانلود.معرق

مذهبی.گوناگون.آموزشی.گیاه.عکس.دانلود.معرق

محبوب ترین مطالب
نویسندگان

۳ مطلب در آبان ۱۳۹۵ ثبت شده است

****ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺗﺤﻘﯿﻘﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺷﺎﻫﺪ

ﺗﻬﺮﺍﻥ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺷﺪﻩ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﯽﺩﻫﺪ ﺍﺯ ۲۸ ﻣﺮﮐﺰ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ،

ﺩﯾﻨﺪﺍﺭﯼ ﺩﺭ ﺯﺍﻫﺪﺍﻥ، ﺍﺭﺩﺑﯿﻞ، ﮐﺮﻣﺎﻥ ﻭ ﻗﻢ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺍﺯ ﺳﺎﯾﺮ

ﺍﺳﺘﺎﻥﻫﺎﺳﺖ ﻭ ﮐﻤﺘﺮﯾﻦ ﻣﯿﺰﺍﻥ ﮔﺮﺍﯾﺶ ﻣﺬﻫﺒﯽ ﺩﺭ ﺭﺷﺖ،

ﺗﻬﺮﺍﻥ، ﺍﻫﻮﺍﺯ ﻭ ﮐﺮﻣﺎﻧﺸﺎﻩ ﺩﯾﺪﻩ ﻣﯽﺷﻮﺩ .

*ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﺍﯾﻦ ﭘﮋﻭﻫﺶ، ﺷﯿﺮﺍﺯ، ﺗﻬﺮﺍﻥ، ﺭﺷﺖ ﻭ ﺳﻨﻨﺪﺝ

ﺳﮑﻮﻻﺭﺗﺮﯾﻦ(غیر مذهبی ترین) ﺷﻬﺮﻫﺎﯼ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﺍﻣﺎ ﮔﺮﺍﯾﺶ ﺑﻪ ﺳﮑﻮﻻﺭﯾﺴﻢ

ﺩﺭ ﺯﺍﻫﺪﺍﻥ، ﯾﺰﺩ، ﻣﺸﻬﺪ ﻭ ﻗﻢ ﮐﻤﺘﺮﯾﻦ ﺍﺳﺖ.

ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻓﺮﺩﮔﺮﺍﯾﯽ ﻫﻢ ﺳﺎﮐﻨﺎﻥ ﺷﯿﺮﺍﺯ، ﺭﺷﺖ، ﺗﻬﺮﺍﻥ ﻭ ﻣﺸﻬﺪ

ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﺗﻤﺎﯾﻞ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻓﺮﺩﮔﺮﺍﯾﯽ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﯽﺩﻫﻨﺪ، ﺍﻣﺎ ﺍﯾﻦ

ﮔﺮﺍﯾﺶ ﺩﺭ ﺯﺍﻫﺪﺍﻥ، ﯾﺰﺩ، ﮐﺮﻣﺎﻥ ﻭ ﺳﻤﻨﺎﻥ ﺩﺭ ﺣﺪﺍﻗﻞ ﺍﺳﺖ .

ﺑﻨﺪﺭﻋﺒﺎﺱ، ﺳﻤﻨﺎﻥ، ﯾﺰﺩ ﻭ ﺑﻮﺷﻬﺮ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺍﺯ ﺩﯾﮕﺮ ﻣﺮﺍﮐﺰ

ﺍﺳﺘﺎﻥﻫﺎ، ﺍﺭﺯﺵﻫﺎﯼ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﮔﯽ ﺭﺍ ﻣﻬﻢ ﻣﯽﺩﺍﻧﻨﺪ، ﺍﻣﺎ ﺍﯾﻦ

ﺍﺭﺯﺵﻫﺎ ﺩﺭ ﺳﺎﺭﯼ، ﺍﺭﻭﻣﯿﻪ، ﮐﺮﻣﺎﻧﺸﺎﻩ ﻭ ﻫﻤﺪﺍﻥ ﮐﻤﺘﺮ ﺍﻫﻤﯿﺖ

ﺩﺍﺭﻧﺪ .

ﺍﯾﻦ ﺑﺮﺭﺳﯽ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﯽﺩﻫﺪ ﮐﻪ ﺩﯾﻨﺪﺍﺭﯼ ﺑﺎ ﺳﮑﻮﻻﺭﯾﺴﻢ ﻭ

ﻓﺮﺩﮔﺮﺍﯾﯽ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﻣﻌﮑﻮﺳﯽ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺩﺭ ﺷﻬﺮﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺩﯾﻨﺪﺍﺭﯼ

ﮐﻤﺘﺮ ﺍﺳﺖ، ﮔﺮﺍﯾﺶ ﺑﻪ ﻓﺮﺩﮔﺮﺍﯾﯽ ﻭ ﺳﮑﻮﻻﺭﯾﺴﻢ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺩﯾﺪﻩ

ﻣﯽﺷﻮﺩ .

*ﻣﺤﻘﻘﺎﻥ ﺑﯿﻦﺍﻟﻤﻠﻠﯽ ﻣﻌﺘﻘﺪﻧﺪ ﮐﻪ “ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺩﺭ ﻧﺮﺥ ﺑﺎﺭﻭﺭﯼ ﺟﺎﻣﻌﻪ،

ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻧﻮﻋﯽ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﺍﺳﺖ” ﻭ ﺍﯾﻦ ﺑﺎ ﮐﺎﻫﺶ ﻧﺮﺥ

ﺑﺎﺭﻭﺭﯼ ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﭘﺲ ﺍﺯ ﭘﺎﯾﺎﻥ ﺟﻨﮓ ﺑﺎ ﻋﺮﺍﻕ ﻫﻤﺨﻮﺍﻧﯽ ﺩﺍﺭﺩ

ﭼﻮﻥ “ ﺗﻐﯿﯿﺮﺍﺕ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﺗﻐﯿﯿﺮﺍﺗﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﻪ

ﻭﯾﮋﻩ ﺩﺭ ﺳﺎﻝﻫﺎﯼ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺟﻨﮓ ﺑﺎ ﺁﻥ ﺭﻭﺑﺮﻭ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ”.

ﻭﯾﮋﮔﯽﻫﺎﯼ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﻭ ﺑﺎﺭﻭﺭﯼ

ﻣﺤﻘﻘﺎﻥ ﺍﯾﻦ ﭘﮋﻭﻫﺶ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﻧﺘﯿﺠﻪ ﺭﺳﯿﺪﻧﺪ ﮐﻪ “ﺭﺍﺑﻄﻪ ﮐﺎﻣﻼً

ﻣﻌﻨﺎﺩﺍﺭﯼ ﻣﯿﺎﻥ ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎﯼ ﻓﺮﺩﮔﺮﺍﯾﯽ، ﺩﯾﻨﺪﺍﺭﯼ، ﺳﮑﻮﻻﺭﯾﺴﻢ ﻭ

ﺍﺭﺯﺵﻫﺎﯼ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﮔﯽ ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﻣﺮﺍﮐﺰ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﺑﺎ ﻧﺮﺥ ﺑﺎﺭﻭﺭﯼ ﺩﺭ

ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺘﺎﻥﻫﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ؛ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﻣﻌﻨﺎ ﮐﻪ ﻫﺮ ﭼﻪ ﻣﯿﺰﺍﻥ

ﺩﯾﻨﺪﺍﺭﯼ ﺩﺭ ﺷﻬﺮﻫﺎ ﺑﯿﺸﺘﺮ، ﺳﻄﻮﺡ ﺳﮑﻮﻻﺭﯾﺴﻢ ﻭ ﻓﺮﺩﮔﺮﺍﯾﯽ

ﮐﻤﺘﺮ ﻭ ﻣﯿﺰﺍﻥ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺍﺭﺯﺵ ﻫﺎﯼ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﮔﯽ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﺎﺷﺪ،

ﻧﺮﺥ ﺑﺎﺭﻭﺭﯼ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺷﻬﺮﻫﺎ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺍﺳﺖ”.

ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺗﺮﺗﯿﺐ “ ﻧﺮﺥ ﺑﺎﺭﻭﺭﯼ ﺩﺭ ﺍﺳﺘﺎﻥﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻫﺎ ﺳﻄﺢ

ﺩﯾﻨﺪﺍﺭﯼ ﺑﺎﻻﺗﺮ ﺍﺳﺖ، ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺍﺳﺖ” ﻭ ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﭼﻬﺎﺭ ﺑﻌﺪ

ﺩﯾﻨﺪﺍﺭﯼ؛ “ ﺩﯾﻨﺪﺍﺭﯼ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩﯼ ‏(ﺍﻋﺘﻘﺎﺩ ﺑﻪ ﺍﺻﻮﻝ ﺩﯾﻦ ﺍﺳﻼﻡ ‏)،

ﺍﺣﺴﺎﺳﯽ ‏( ﺍﺣﺴﺎﺱ ﻭﺍﺑﺴﺘﮕﯽ ﻭ ﺗﻌﻠﻖ ﺑﻪ ﺩﯾﻦ ‏)، ﺗﺠﺮﺑﯽ ‏( ﺑﻪ

ﮐﺎﺭﮔﯿﺮﯼ ﺩﯾﻦ ﺩﺭ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺭﻭﺯﻣﺮﻩ ‏) ﻭ ﻣﻨﺎﺳﮑﯽ ‏( ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻭ

ﻣﻨﺎﺳﮏ ﺩﯾﻨﯽ ‏)” ، ﺩﺍﺩﻩﻫﺎ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﯽﺩﻫﻨﺪ ﮐﻪ “ﺑﻌﺪ ﻣﻨﺎﺳﮑﯽ

ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﻣﺜﺒﺖ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻧﺮﺥ ﺑﺎﺭﻭﺭﯼ ﺩﺍﺭﺩ ”.

ﺍﻣﺎ ﺍﺯ ﻣﯿﺎﻥ ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎﯼ ﻓﻮﻕ، “ ﻓﺮﺩﮔﺮﺍﯾﯽ ﺑﯿﺶ ﺍﺯ ﺩﯾﮕﺮ

ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎﯼ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ، ﻧﺮﺥ ﺑﺎﺭﻭﺭﯼ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﺮﺍﮐﺰ ﺍﺳﺘﺎﻥﻫﺎ ﺗﺤﺖ

ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﯽﺩﻫﺪ” ﻭ “ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻧﺮﺥ ﺑﺎﺭﻭﺭﯼ

ﺩﺍﺭﺩ ”.

ﺗﺤﻘﯿﻘﺎﺕ ﭘﮋﻭﻫﺸﮕﺮﺍﻥ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﯽﺩﻫﺪ ﮐﻪ “ﮔﺮﺍﯾﺶ ﺑﻪ ﺍﺳﺘﻘﻼﻝ

ﻓﺮﺩﯼ ﺑﯿﻦ ﺳﺎﻝﻫﺎﯼ ۲۰۰۰ ﺗﺎ ۲۰۰۵ ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﮔﺴﺘﺮﺵ ﯾﺎﻓﺘﻪ

ﺍﺳﺖ. 

ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﺍﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻧﺸﺮﯾﻪ ﺯﻥ ﺩﺭ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻭ ﺳﯿﺎﺳﺖ

ﻣﻨﺘﺸﺮ ﺷﺪ ﺗﺤﻮﻻﺕ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ- ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﺑﻪ ﻭﯾﮋﻩ ﺗﺤﻮﻝ ﺩﺭ

ﺳﺎﺧﺘﺎﺭ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﻭ ﺣﻀﻮﺭ ﺯﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﻋﺮﺻﻪﻫﺎﯼ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺩﺭ

ﺳﻪ ﺩﻫﻪ ﺍﺧﯿﺮ ﺑﺮ ﻧﺮﺥ ﺑﺎﺭﻭﺭﯼ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﮔﺬﺍﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ .

ﺍﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩ “ ﺑﺎﻓﺖ ﻗﻮﻣﯽ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﻫﺮ ﻣﻨﻄﻘﻪ” ﺑﺮ

ﻣﯿﺰﺍﻥ ﺍﺳﺘﻘﻼﻝ ﺯﻧﺎﻥ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﻣﯿﺰﺍﻥ ﺍﺳﺘﻘﻼﻝ ﺯﻧﺎﻥ ﺑﺮ ﻧﺮﺥ

ﺑﺎﺭﻭﺭﯼ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﯽﮔﺬﺍﺭﺩ.

ﮔﺮﻭﻩ ﻫﺎﯼ ﻗﻮﻣﯽ ﻣﺎﺯﻧﯽ، ﮔﯿﻠﮏ ﻭ ﻓﺎﺭﺱ ﺑﻪ ﺗﺮﺗﯿﺐ ﭘﺎﯾﯿﻦﺗﺮﯾﻦ

ﺳﻄﺢ ﺑﺎﺭﻭﺭﯼ ﻭ ﮔﺮﻭﻩ ﻫﺎﯼ ﻗﻮﻣﯽ ﻟﺮ، ﮐﺮﺩ ﻭ ﺑﻠﻮﭺ ﺑﺎﻻﺗﺮﯾﻦ

ﻣﯿﺰﺍﻥ ﻓﺮﺯﻧﺪﺁﻭﺭﯼ ﺭﺍ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﻧﺪ.

ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺩﺭ ﭼﻨﺪ ﺩﻫﻪ ﺍﺧﯿﺮ ﺍﻓﺖ ﺷﺪﯾﺪﯼ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﯿﺰﺍﻥ ﺑﺎﺭﻭﺭﯼ ﮐﻞ

ﺗﺠﺮﺑﻪ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. 

به این ترتیب زاهدان،قم،کرمان و اردبیل مذهبی ترین و شیراز،تهران،رشت و سنندج غیر مذهبی ترین شهر های کشور هستند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ آبان ۹۵ ، ۰۹:۲۱
دوست آشنا

**ﭼﻨﺪ ﻭﻗﺖ ﭘﯿﺶ ﺑﺎ ﯾﮏ ﭘﺴﺮ ﺍﺯ ﺩﺳﺘﻪ

ﻧﺎﺍﻫﻼﻥ ﻃﺒﻖ ﺁﺷﻨﺎﯾﯽ ﻣﺨﺘﺼﺮﯼ ﮐﻪ ﺑﺎ ﻭﯼ ﺩﺍﺷﺘﻢ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ

ﺗﺠﺮﺑﯿﺎﺗﺶ ﺑﺎ ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ ﮔﻔﺘﮕﻮ ﮐﺮﺩﯾﻢ . ﺑﺮﺍﯼ ﺷﻤﺎ ﺻﺤﺒﺖ ﻫﺎﯼ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻧﻮﺷﺘﻢ ﺗﺎ ﻣﻄﻠﻊ ﺷﻮﯾﺪ .

ﺍﺯ ﺍﻭ ﭘﺮﺳﯿﺪﻡ: ﻋﺎﻣﻞ ﻣﻮﻓﻘﯿّﺖ!!! ﺗﻮ ﺩﺭ ﺯﻣﯿﻨﻪ ﺟﺬﺏ ﺩﺧﺘﺮﺍﻥ ﺑﻪ

ﺧﻮﺩﺕ ﻭ ﺳﻮﺀ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﭼﯿﺴﺖ؟

ﮔﻔﺖ: ﭼﻨﺪ ﭼﯿﺰ ﺍﺳﺖ: 1 - ﺯﻭﺩﺑﺎﻭﺭ ﺑﻮﺩﻥ ﺩﺧﺘﺮﺍﻥ. 2 -

ﺧﻮﺩﺧﻮﺍﻫﯽ ﺁﻧﺎﻥ. 3 - ﺳﺎﺩﮔﯽ ﺷﺎﻥ. 4 - ﻋﻘﺪﻩ ﺍﯼ ﺑﻮﺩﻥ ﺑﻌﻀﯽ ﺍﺯ ﺩﺧﺘﺮﺍﻥ . ﺍﯾﻨﻬﺎ ﻋﻮﺍﻣﻞ ﺍﺻﻠﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ .

ﮔﻔﺘﻢ : ﺑﺮﺍﯾﻢ ﺗﻮﺿﯿﺢ ﺑﯿﺸﺘﺮﯼ ﺑﺪﻩ .

ﮔﻔﺖ: ﺩﺧﺘﺮﻫﺎ ﺧﻮﺩﺧﻮﺍﻫﻨﺪ : ﭼﻮﻥ ﻫﻤﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ

ﺩﺧﺘﺮ ﻣﯽ ﺩﺍﻧﻨﺪ ﻭ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﭘﺴﺮ ﻣﯽ ﮔﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ

ﭘﺴﺮ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﻣﯽ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺩﻭﺳﺖ ﺑﺸﻮﻧﺪ، ﺑﯽ ﺧﺒﺮ ﺍﺯ

ﻫﻤﻪ ﺟﺎ ﮐﻪ ﺁﻥ ﺑﻪ ﺍﺻﻄﻼﺡ ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﭘﺴﺮ ﺑﺎ ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﺩﺧﺘﺮﻫﺎ

ﺭﻓﯿﻖ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﯾﻦ ﺩﺧﺘﺮﻫﺎ ﺩﺭ ﺩﺭﺟﻪ ﺍﻭﻝ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﺑﻪ ﻓﮑﺮ

ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﺑﺎ ﺩﻭﺳﺖ ﭘﺴﺮﺷﺎﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭﻟﯽ ﻧﻤﯽ ﺩﺍﻧﻨﺪ ﮐﻪ ﺁﻥ

ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﭘﺴﺮ ﻫﻢ ﺗﺨﺼّﺼﺶ ﺩﺭ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺍﻭﻝ ﺟﺬﺏ ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﻫﺎ ﻭ

ﺧﻮﺷﮕﻞ ﺗﺮﯾﻦ ﺩﺧﺘﺮﻫﺎﺳﺖ ﻭ ﺑﻌﺪﺵ ﻫﻢ ﺑﻪ ﺑﻬﺎﻧﻪ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ؛ ﺑﺎ ﺍﻭ

ﺩﻭﺳﺖ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ ﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻥ ﮐﻪ ﺁﻥ ﺩﺧﺘﺮ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻭﺍﺑﺴﺘﻪ ﺷﺪ،

ﺍﺯ ﺍﻭ ﺳﻮﺀ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ ‏( ﯾﻌﻨﯽ ﺑﺎ ﺍﻭ ﺷﻬﻮﺗﺮﺍﻧﯽ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ ‏)

ﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺭ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﻨﺪ : ﺗﻮ ﺩﺧﺘﺮ ﺧﻮﺑﯽ ﻧﯿﺴﺘﯽ ﻭ

ﺍﮔﺮ ﺧﻮﺏ ﺑﻮﺩﯼ ﺑﻪ ﻧﯿﺎﺯ ﻣﻦ ﺗﻦ ﻧﻤﯽ ﺩﺍﺩﯼ ﻭ ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﻣﻦ

ﻧﻤﯽ ﺁﻣﺪﯼ ﻭ ﺑﺎ ﻣﻦ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺑﺮﻗﺮﺍﺭ ﻧﻤﯽ ﮐﺮﺩﯼ ﻭ ﺑﺪﻧﺖ ﺭﺍ ﺩﺭ

ﺍﺧﺘﯿﺎﺭ ﻣﻦ ﻧﻤﯽ ﮔﺬﺍﺷﺘﯽ . ﺣﺎﻻ ﮐﻪ ﺁﻥ ﺩﺧﺘﺮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻋﻤﺎﻕ ﺍﯾﻦ

ﺑﺎﺗﻼﻕ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﯾﮏ ﻣﺪﺕ ﺳﺮﮐﺎﺭﺵ ﮔﺬﺍﺷﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﻭ ﮐﺎﻣﻼ ﺍﺯ

ﺍﻭ ﺑﺎﺭﻫﺎ ﺳﻮﺀ ﺍﺳﺘﻘﺎﺩﻩ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﻋﻮﺍﻃﻔﺶ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺑﺎﺯﯼ

ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﻧﺪ؛ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﻨﺪ ﺑﺮﻭ ﺩﯾﮕﺮ ﺩﻭﺭ ﻭ ﺑﺮ ﻣﺎ ﭘﯿﺪﺍﯾﺖ

ﻧﺸﻮﺩ ﻭ ﮔﺮﻧﻪ ﺁﺑﺮﻭﯾﺖ ﺭﺍ ﻣﯽ ﺑﺮﻡ . 

ﺧﯿﻠﯽ ﺳﺎﺩﻩ ﺍﻧﺪ : ﺁﻧﺎﻥ ﺯﻭﺩ ﻓﺮﯾﺐ ﻣﺎ ﺭﺍ ﻣﯽ ﺧﻮﺭﻧﺪ. ﭼﻮﻥ ﺍﮔﺮ

ﺳﺎﺩﻩ ﻧﺒﻮﺩﻧﺪ ﺣﺘﯽ ﺟﻮﺍﺏ ﺍﻭﻟﯿﻦ ﺳﻼﻡ ﻣﺎ ﺭﺍ ﻫﻢ ﻧﻤﯽ ﺩﺍﺩﻧﺪ ﻭ

ﻣﯽ ﻓﻬﻤﯿﺪﻧﺪ ﮐﻪ : ﺳﻼﻡ ﮔﺮﮒ ﺑﯽ ﻃﻤﻊ ﻧﯿﺴﺖ .

*ﻋﻘﺪﻩ ﺍﯼ ﻫﺴﺘﻨﺪ: ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺑﻌﻀﯽ ﺍﺯ ﺩﺧﺘﺮﻫﺎ، ﻣﯽ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺑﺎ

ﭼﺸﻢ ﻭ ﻫﻢ ﭼﺸﻤﯽ ﺩﻭﺳﺖ ﭘﺴﺮ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﺗﺎ ﺑﺘﻮﺍﻧﻨﺪ ﺑﺮﺍﯼ

ﺍﯾﻦ ﮐﻪ ﺍﺯ ﻗﺎﻓﻠﻪ ﻋﻘﺐ ﻧﯿﻔﺘﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺧﯿﺎﻝ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺍﯾﻦ ﺍﻣﺘﯿﺎﺯ

ﺭﺍ ﺑﻪ ﺭﺥ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﺑﮑﺸﻨﺪ ﮐﻪ ﻣﺎ ﻫﻢ ﺩﻭﺳﺖ ﭘﺴﺮ ﺩﺍﺭﯾﻢ . 

*ﺯﻭﺩ ﺑﺎﻭﺭﻧﺪ : ﭼﻮﻥ ﺍﺑﺮﺍﺯ ﻋﻼﻗﻪ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺑﺎﻭﺭ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ . ﯾﮏ ﺩﺧﺘﺮ

20 ﺳﺎﻟﻪ ﻓﮑﺮ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﺗﻮﯼ ﺍﯾﻦ 20 ﺳﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺩﻭﺭﺍﻥ

ﺩﺑﺴﺘﺎﻥ ﺗﺎ ﺑﻪ ﭘﯿﺶ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻫﯽ ﺭﺳﯿﺪﻩ ﻭ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ 100 ﺩﺭﺻﺪ

ﺧﻮﺩﺵ ﺭﺍ ﺳﺎﻟﻢ ﻭ ﭘﺎﮎ ﻧﮕﻪ ﺩﺍﺷﺘﻪ، ﻓﮑﺮ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﺍﺯ ﺍﻵﻥ ﺑﻪ

ﺑﻌﺪ ﻫﻢ ﺑﺎ ﻫﻤﺎﻥ ﻣﺮﺍﻗﺒﺖ ﻫﺎﯼ ﺍﺑﺘﺪﺍﯾﯽ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺳﺎﻟﻢ ﺑﻤﺎﻧﺪ

ﻭﻟﯽ ﻧﻤﯽ ﺩﺍﻧﺪ ﮐﻪ ﺗﻮﯼ ﺍﯾﻦ 20 ﺳﺎﻝ؛ ﭘﺴﺮ ﻫﺎ ﻫﻢ ﮐﻮﭼﮏ ﮐﻪ

ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﻪ ﺍﻭﻧﻬﺎ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﯾﮏ ﺑﭽﻪ ﻧﮕﺎﻩ ﻣﯽ ﮐﺮﺩ ﺣﺎﻻ

ﺑﺰﺭﮒ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﺧﯿﻠﯽ ﭼﯿﺰﻫﺎﯾﯽ ﺭﺍ ﻣﯽ ﺩﺍﻧﻨﺪ ﮐﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﻤﯽ

ﺩﺍﻧﻨﺪ .

ﺧﻼﺻﻪ او ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺩﺍﺩ ﻣﺎ ﺍﺯ ﺗﻤﺎﻡ ﺍﯾﻦ ﺍﺷﺘﺒﺎﻫﺎﺕ

ﭘﯿﺶ ﭘﺎ ﺍﻓﺘﺎﺩﻩ ﺩﺧﺘﺮﺍﻥ ﺳﻮﺀ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﯽ ﮐﻨﯿﻢ ﻭ ﺑﻪ ﻫﺪﻑ

ﺧﻮﺩﻣﺎﻥ ﮐﻪ ﺷﻬﻮﺗﺮﺍﻧﯽ ﻣﺠﺎﻧﯽ ﺑﺎ ﺁﻧﻬﺎﺳﺖ ﻣﯽ ﺭﺳﯿﻢ ﻭ ﺩﺭ

ﺍﯾﻨﺠﺎﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﻭﻟﯿﻦ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﯾﮏ ﺩﺧﺘﺮ؛ ﺁﺧﺮﯾﻦ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﺍﻭﺳﺖ.

ﺍﻭ ﻣﯽ ﮔﻔﺖ ﻫﺮ ﺩﺧﺘﺮﯼ ﮐﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﻪ ﺧﻮﺩﺵ ﻣﻐﺮﻭﺭ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ

ﭘﯿﺶ ﺧﻮﺩﺵ ﻓﮑﺮ ﮐﻨﺪ ﺑﻪ ﺗﻨﻬﺎﯾﯽ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﯾﮏ ﭘﺴﺮ

ﺑﺎﯾﺴﺘﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺧﻮﺩﺵ ﻣﻮﺍﻇﺒﺖ ﮐﻨﺪ؛ ﺯﻭﺩﺗﺮ ﻭ ﺭﺍﺣﺖ ﺗﺮ ﻓﺮﯾﺐ

ﻣﺎ ﺭﺍ ﻣﯽ ﺧﻮﺭﺩ . ﺍﮔﺮ ﺩﺧﺘﺮﺍﻥ ﺍﯾﻨﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﺪﺍﻧﻨﺪ ﺣﺘﯽ ﺑﻪ ﻫﻢ

ﮐﻼﺳﯽ ﻫﺎﯼ ﭘﺴﺮ ﺧﻮﺩ ﺳﻼﻡ ﮐﻪ ﻧﻤﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﻫﯿﭻ، ﺟﻮﺍﺏ ﺳﻼﻡ

ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻫﻢ ﻧﻤﯽ ﺩﻫﻨﺪ.

*ﻣﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﺑﻪ ﻫﺪﻑ ﺭﺳﯿﺪﻥ ﺧﻮﺍﺳﺘﻪ ﺧﻮﺩ ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﻫﺎﯾﯽ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ

ﺧﻮﺍﺳﺘﮕﺎﺭﯼ ﻇﺎﻫﺮﯼ ﻭ ﺗﺼﻨﻌﯽ، ﻭ ﮔﺎﻫﯽ ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺍﻓﺮﺍﺩ

ﺍﺟﯿﺮﮐﺮﺩﻩ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﺧﺘﯿﺎﺭ ﺩﺍﺭﯾﻢ ﺩﺭ ﺳﺮ ﺭﺍﻩ ﻣﺪﺭﺳﻪ ﻭ ﯾﺎ

... ﺩﺧﺘﺮﺍﻥ ﺩﻟﺨﻮﺍﻫﻤﺎﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﯽ ﺩﻫﯿﻢ، ﻭ ﮔﺎﻩ ﺍﺯ ﻭﺟﻮﺩ

ﺧﻮﺍﻫﺮﻣﺎﻥ ﺑﺮﺍﯼ فریب دادن ﺩﺧﺘﺮﻫﺎﯼ ﺩﯾﮕﺮ ﺑﺪﻭﻥ ﺁﻧﮑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺧﺒﺮ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﮐﻪ ﭼﻪ ﻗﺼﺪ ﻭ ﻏﺮﺿﯽ ﺩﺍﺭﯾﻢ ﻭ ﺷﮕﺮﺩﻫﺎﯼ ﺩﯾﮕﺮ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﯽ ﮐﻨﯿﻢ .

ﻣﺎ ﺑﺮ ﺧﻼﻑ ﺁﻧﭽﻪ ﮐﻪ ﺑﺎ ﻇﺎﻫﺮﻣﺎﻥ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﯽ ﺩﻫﯿﻢ، ﺧﯿﻠﯽ

ﻣﻮﺫﯼ ﻭ ﺁﺏ ﺯﯾﺮﮐﺎﻩ ﻭ ﺭﻧﺪ ﻭ ﻧﯿﺮﻧﮓ ﺑﺎﺯ ﻫﺴﺘﯿﻢ. ﺑﺮﺍﯼ ﺁﻧﻬﺎ

ﺑﺴﯿﺎﺭ ﻧﻨﻪ ﻣﻦ ﻗﺮﯾﺒﻢ ﺑﺎﺯﯼ ﺩﺭ ﻣﯽ ﺁﻭﺭﯾﻢ ﻭ ﺧﯿﻠﯽ ﻗﯿﺎﻓﻪ ﻫﺎﯼ

ﺣﻖ ﺑﻪ ﺟﺎﻧﺒﯽ ﻣﯽ ﮔﯿﺮﯾﻢ ﻭ ﺳﻌﯽ ﻣﯽ ﮐﻨﯿﻢ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ

ﻃﻠﺒﮑﺎﺭ ﻧﺸﺎﻥ ﺑﺪﻫﯿﻢ . ﻫﻤﯿﻦ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻃﺮﺯ ﺣﺮﻑ ﺯﺩﻥ ﻭ

ﻧﻮﺷﺘﻦ ﻭ ﺍﺱ . ﺍﻡ . ﺍﺱ ﻫﺎﯾﻤﺎﻥ و چت به کار میبریم. ﺍﮔﺮ 

ﺩﺧﺘﺮﯼ ﻣﯽ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺧﻮﺏ ﺑﺸﻨﺎﺳﺪ ﻭ ﺍﺯ ﻣﺎ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﮐﻪ 

ﮔﻮﺷﯽ ﺧﻮﺩﻣﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺑﺪﻫﯿﻢ ﻣﯽ ﺩﻫﯿﻢ. ﺍﻟﺒﺘﻪ ﮔﻮﺷﯽ 

ﺩﻭﻣﯽ ﺭﺍ ﻣﯽﮔﻮﯾﻢ ﭼﻮﻥ ﻣﺎ ﻣﻌﻤﻮﻻ ﮔﻮﺷﯽ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﻫﻢ ﺩﺍﺭﯾﻢ 

ﮐﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻫﻨﮕﺎﻣﯽ ﮐﻪ ﻃﻌﻤﻪ ﺑﺎ ﻣﺎﺳﺖ ﻭ ﻧﺰﺩﯾﮏ ﺑﻪ ﺳﻘﻮﻁ 

ﺍﺳﺖ ﺭﻭﯼ ﻭﯾﺒﺮﻩ ﻭ ﯾﺎ ﺳﺎﯾﻠﻨﺖ ﻣﯽ ﮔﺬﺍﺭﯾﻢ .

ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﮐﺎﺭﻫﺎﯼ ﻣﺎ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻭﻗﺘﯽ ﺁﻧﻬﺎ ﻭﺍﺭﺩ ﻓﺮﻭشگاه

ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ، ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﯽ ﺧﻮﺍﻫﯿﻢ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺑﺎﺭﻩ ﺟﻨﺲ ﺧﺮﯾﺪﺍﺭﯼ ﻣﺎ

ﮐﻪ ﻣﻌﻤﻮﻻ ﺑﺮﺍﯼ ﺧﺮﯾﺪ ﺁﻥ ﻫﻢ ﺍﻗﺪﺍﻡ ﻧﺨﻮﺍﻫﯿﻢ ﮐﺮﺩ، ﻧﻈﺮ ﺑﺪﻫﻨﺪ

ﻭ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﺑﺎ ﺭﻭﺍﻧﺸﻨﺎﺳﯽ ﺗﺠﺮﺑﯽ ﮐﻪ ﭘﯿﺪﺍ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﯾﻢ، ﺑﺎ

ﻟﺒﺨﻨﺪﻫﺎ، ﺧﻨﺪﻩ ﻫﺎ، ﻧﮕﺎﻩ ﻫﺎ ﻭ ﺣﺮﻑ ﺯﺩﻥ ﻫﺎ، ﻃﺮﺯ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﺁﻧﺎﻥ

ﺭﺍ ﺑﺮﺁﻭﺭﺩ ﻣﯽ ﮐﻨﯿﻢ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺧﺮﻭﺝ ﺍﺯ ﻣﻐﺎﺯﻩ ﻫﻢ ﺩﺳﺖ ﺍﺯ

ﺳﺮﺷﺎﻥ ﺑﺮﻧﻤﯽ ﺩﺍﺭﯾﻢ ﺗﺎ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺷﻤﺎﺭﻩ ﻭ ﯾﺎ ﺁﺩﺭﺳﯽ ﺑﮕﯿﺮﯾﻢ . 

درﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﻫﻢ ﺑﻪ ﺑﻬﺎﻧﻪ ﭘﺮﺳﯿﺪﻥ ﻣﺸﮑﻼﺕ ﺩﺭﺳﯽ ﺑﺎﺏ ﻣﺮﺍﻭﺩﻩ ﺑﺎ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﺎﺯ ﻣﯽ ﮐﻨﯿﻢ.

ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺪﺍﻧﻨﺪ ﮐﻪ ﺍﮔﺮ ﻭﺍﻗﻌﺎ ﭘﺴﺮﯼ ﺩﻭﺳﺘﺸﺎﻥ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﻣﯽ

ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﮐﻨﺪ، ﺑﺎﯾﺪ ﺁﺩﺭﺱ ﺧﺎﻧﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺗﻮﺳﻂ ﻓﺮﺩ

ﻣﻄﻤﺌﻨﯽ ﺑﮕﯿﺮﺩ ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﺧﻮﺍﺳﺘﮕﺎﺭﯼ ﺑﺎ ﭘﺪﺭ ﻭ ﻣﺎﺩﺭﺵ ﺑﻪ ﺧﺎﻧﻪ

ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺮﻭﺩ ﻧﻪ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺷﻤﺎﺭﻩ ﮔﻮﺷﯽ ﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ .

ﻫﻤﯿﻦ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﯽ ﺩﻫﺪ ﮐﻪ ﺁﻥ ﭘﺴﺮ ﻗﺼﺪ ﺳﻮﺋﯽ ﺩﺍﺭﺩ .

*ﺣﺎﻻ ﻣﻦ ﯾﮏ ﺳﻮﺍﻝ ﺍﺯ ﺩﺧﺘﺮﺍﻥ ﺩﺍﺭﻡ: ﭼﺮﺍ ﺩﺧﺘﺮﺍﻥ ﻗﺒﻮﻝ ﻧﻤﯽ

ﮐﻨﻨﺪ ﮐﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﻫﻢ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻫﻤﻪ ﺍﻧﺴﺎﻧﻬﺎ ﺿﻌﻒ ﻫﺎﯾﯽ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﭼﺮﺍ

ﺩﺭ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﺭﻭﺍﺑﻄﺸﺎﻥ ﻭﺳﻮﺍﺱ ﺑﻪ ﺧﺮﺝ ﻧﻤﯽ ﺩﻫﻨﺪ ﻭ ﭼﺮﺍ ﺑﻪ

ﺭﺍﺣﺘﯽ ﺑﺎ ﻫﺮ ﭘﺴﺮﯼ ﺑﻪ ﺧﻮﺵ ﻭ ﺑﺶ ﻣﯽ ﭘﺮﺩﺍﺯﻧﺪ ﻭ ﭼﺮﺍ

ﺳﻨﮕﯿﻨﯽ ﻭ ﻋﻔﺖ ﻭ ﻭﻗﺎﺭ ﻭ ﺍﺭﺯﺵ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﺣﻔﻆ ﻧﻤﯽ ﮐﻨﻨﺪ

ﻭ ﭼﺮﺍ ﺑﻪ ﻧﺘﯿﺠﻪ ﻭ ﭘﺎﯾﺎﻥ ﮐﺎﺭﺷﺎﻥ ﻓﮑﺮ ﻧﻤﯽ ﮐﻨﻨﺪ.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ آبان ۹۵ ، ۰۹:۱۷
دوست آشنا


السَّلامُ عَلَى النُّفُوسِ الْمُصْطَلَماتِ ،

 

سـلام بر آن جان هاى مُستأصل و ناچار

 


1400سال پیش در منزل: "بنی مقاتل" امام پرده خیمه ی "عبیدالله بن حر جعفی" را کنار زد و و روبه عبیدالله ...کرد و فرمود: آیا دختر پیامبرت را یاری نمی کنی و در رکابش نمی جنگی؟

عبیدالله گفت :به خدا سوگند من می‌دانم که هرکس از فرمان تو پیروی کند، به شهادت و خوشبختی ابدی نایل شده است؛ ولی من احتمال نمی‌دهم که یاری من به حال تو سودی داشته باشد؛ زیرا در کوفه کسی را ندیدم که مصمم به یاری و پشتیبانی شما باشد و به خدا سوگندت می‌دهم که از این امر معافم بداری؛ زیرا جان من هنوز مرگ را بر خود ارزانی نداشته است (تمایلی به مرگ ندارد)؛

ولی این اسب خود «ملحقه» را که به خدا سوگند، تا حال به وسیله آن دشمنی را تعقیب نکرده‌ام، جز اینکه به او رسیده‌ام و هیچ دشمنی مرا تعقیب نکرده است، مگر اینکه با داشتن این اسب از چنگال او نجات یافته‌ام (را به حضور شما تقدیم میکنم)، پس آن را بگیر که مال توست.

امام فرمود: اکنون که در راه ما از نثار جان امتناع می‌ورزی، ما نیز به اسب تو، نیاز نداریم.

 

حال امام زمانمان درب تک تک خانه هایمان را می زند و ندای هل من ناصر ینصرنی مهدی سر می دهد ولی هر کداممان بهانه ای داریم یکی زن و فرزند را بهانه می کند یکی وقت ندارد یکی حال ندارد و آقـــــــا 1142 سال است که یـــــــــار ندارد....و زمان هچنان در گذر است....

 

کمی به خود بیاییم.....

 

پیشنهاد کتاب: کتاب "کمی دیرتر" سید مهدی شجاعی را بخوانیم جوانی که بر خلاف همه صدا زد آقا نیا....

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ آبان ۹۵ ، ۱۲:۱۳
دوست آشنا